PRZYCZYNA SPOŁECZNA

Przyczyna społeczna nie jest tak prosta jak przyczyna fizyczna i zawiera element zarówno obiektywny – wartość jak i subiektywny – postawę, o czym już wspominałem w poprzednim punkcie, przytaczając również podstawową zasadę metodologiczną socjologii i psychologii społecznej w ujęciu Thomasa i Znanieckiego. Również we „Wstępie do socjologii”, podkreślając teoretycz­ny charakter socjologii, Znaniecki stwierdza, że obowiązują ją te same rygory naukowości, co nauki przyrodnicze. Są to: obiekty­wność, niezależność od „intuicji” indywidualnej, systematyczność logiczna wiążąca każdą prawdę z innymi, poznawcze opanowanie do­świadczenia, pozwalające na przewidywanie do którego tylko „wyja­śniająca” a nie „rozumiejąca” wiedza jest zdolna. Nie znaczy to jednak, że można wcielić świat społeczny do przyrodniczego (Zna­niecki 1922: 18). Zgodnie z wcześniej opracowaną teorią kultury, filozofią wartości, Znaniecki podkreśla, że świat kultury wraz z wartościami tworzy obiektywny ład, rządzący się własnymi prawi – dłowościami, niesprowadzalnymi do świata przyrodniczego.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Hej, mam na imię Marzena i na tym blogu, który postanowiłam prowadzić, będę zamieszczała różnego rodzaju ciekawostki, których doświadczyłam na przełomie ostatnich lat 🙂
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)